شر فقدان خدا در قلب افراد است


روزی استاد سر کلاس درس تصمیم گرفت تا دانشجویانش را به مبارزه بطلبد . او پرسید :آیا خداوند هر چیزی را که وجود دارد ، آفریده است ؟ دانشجویی شجاعانه پاسخ داد : بله .

استاد پرسید : هر چیزی را ؟

دانشجو پاسخ داد : بله هر چیزی را .

استاد گفت : در این حالت خداوند شر را نیز آفریده است ، درست است ؟ زیرا شر و پلیدی وجود دارد . دانشجو برای این سوال پاسخی نداشت و ساکت ماند . استاد از این فرصت لبخند بر چهره نشانده بود ، چرا که یکبار دیگر ثابت کرده بود که ایمان و اعتقاد فقط یک افسانه است . ناگهان یک دانشجوی دیگر دستش را بلند کرد و گفت : استاد ممکن است که از شما یک سوال بپرسم ؟

استاد پاسخ داد : البته .

دانشجو پرسید : آیا سرما وجود دارد ؟

استاد پاسخ داد : البته ، آیا شما هرگزسرما را احساس نکرده اید ؟

برای سفر عاشقانه کجارو انتخاب می کنی؟

دانشجو پاسخ داد : البته استاد ، اما سرما وجود ندارد . طبق مطالعات علم فیزیک ، سرما عدم تمام و کمال گرماست و شیئی را تنها در صورتی می توان مطالعه کرد که انرژی داشته باشد و انرژی را انتقال دهد و این گرمای یک شی ء است که انرژی را انتقال می دهد . بدون گرما ، اشیاء بی حرکت هستند و قابلیت واکنش ندارند ، پس سرما وجود ندارد . ما لفظ سرما را ساخته ایم تا فقدان گرما را توضیح دهیم .

دانشجو ادامه داد : و تاریکی چه ؟

استاد پاسخ داد : تاریکی وجود دارد .

دانشجو گفت : شما باز هم در اشتباه هستید ! تاریکی فقدان نور است . شما می توانید نور و روشنایی را مطالعه کنید اما تاریکی را نمی توانید مطالعه کنید . منشور نیکولز تنوع رنگهای مختلف را نشان می دهد که در آن طبق طول امواج نور ، نور می تواند تجزیه شود . تاریکی لفظی است که ما ایجاد کرده ایم تا فقدان نور را توضیح دهیم .

و سراجام دانشجو پرسید : و شر …. آیا شر وجود دارد ؟ خیر ! خداوند شر را نیافریده است .شر فقدان خدا در قلب افراد است ، فقدان عشق ، انسانیت و ایمان است . عشق و ایمان مانند گرما و نور هستند . آنها وجود دارند اما فقدان آنها منجر به ظهور شر و پلیدی می شود .

و حالا نوبت استاد بود که ساکت بماند .

نام این دانشجو آلبرت اینشتین بود .


Forlove

حرف خاصی نیست. آدمی هستم مثل کرور کرور آدم دیگر. با همان دغدغه ها و نگرانی ها، آشفتگی ها و اندوه ها، لبخندها و امیدواری های گاه و بی گاه. در هوای تاریک همین شهر درندشت نفس می کشم که هر قدم، خاطره ای روی سنگفرش هایش رقم زده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *